lördag 1 oktober 2016

Concha y toro: Är Manchester Uniteds vin bättre än Wayne Gretzkys?


Nästa chilenska företag att titta på är vinproducenten Concha y Toro, här hemma kanske mest känt för sitt sponsringssamarbete med den engelska storklubben Manchester United. Företaget, som bland annat har Casillero del Diablo på varumärkeslistan, tillhör de riktiga giganterna inom vinbranschen. Man tillhör dessutom de allra största odlarna med över 11 000 hektar i Chile, Argentina och USA (Kalifornien).

Företaget bildades 1883 och tog steget in på Santiagobörsen redan 1933. Expansionen inleddes på allvar i början av 1990-talet, och tog riktig fart under 2000-talet med flera förvärv, och med uppbyggnaden av bolag för marknadsföring och distribution runt om i världen. Företaget har 3500 anställda, försäljning i 147 länder, och omsätter 8 mdr kronor. Ungefär 70 % av försäljningen går på export, varav nästan hälften till Europa.


Omsättningen ökar stabilt, under senare tid dock kraftigt förstärkt av gynnsamma valutakurser. Som volym (i liter vin) ökade försäljningen med drygt 3 % under 2015 och 7-8 % under de första två kvartalen 2016 (i omsättning 9 % respektive 11-12 %).  Samtidigt har rörelsemarginalen återhämtat sig, driven av en högre bruttomarginal när de fasta kostnaderna kan fördelas på allt större volymer. Kostnader för försäljning och administration ligger konstant under de senaste åren, men har över tid ökat beroende av företagets aggressiva expansion. Jämfört med det lilla kanadensiska vinbolaget Andrew Peller, är rörelsemarginalen högre, framför allt tack vare en högre bruttomarginal. Andrew Peller visar dock betydligt lägre kostnader för försäljning och administration. 


Kassaflödet har inte varit extremt starkt, för åren 2012-14 räckte det nästan för investeringar, men inte till utdelning. Skuldsättningen är dock enligt min måttstock relativt hög, det egna kapitalet motsvarar bara knappt hälften av balansräkningen. Skuld/EBITDA=2,3 (helår 2015).

Företaget delar ut ungefär 40 % av vinsten, vilket med dagens värdering ger en direktavkastning på 2,5 %. Utdelningen har höjts sedan 2012. 

Vina Concha y Toro har etablerat sig som en världsledande vinproducent med produkter inom olika prissegment, och med en mycket bred geografisk närvaro. Man har uppfattat hur världsmarknaden förändras, att konsumtionen minskar i traditionellt vindrickande länder som Frankrike och Italien, men ökar i nordliga länder som Sverige, Norge, och Kanada. Företaget förefaller alltså fokusera på helt rätt marknader när man satsar i norden och Storbritannien. Dessutom har man starka varumärken, inte minst Casillero del Diablo, och en mycket stor egen produktion av druvor. Både storlek och varumärken bör ge företaget en viss konkurrensfördel.

Värderingen strax under p/e 16, får sägas vara attraktiv. Även här ligger jämförelsen med Andrew Peller nära till hands, som idag handlas en bit över p/e 20. Finanserna är relativt stabila, och tillväxten god. Det finns också de som tror att företagets tillgångar är undervärderade.

Allt sammantaget är det mycket som tilltalar mig med det här företaget. Min spontana tanke var dock att jag inte vill äga två vinproducenter, och jag vill inte sälja Andrew Peller. Men det här är två företag som i mycket liten utsträckning överlappar varandra. Trots att Concha y Toro satsar på marknader som traditionellt inte är vindrickande, har man bara ett par procent av försäljningen i Kanada. Vad säger ni, något att ha?

12 kommentarer:

  1. Jag har svårt som fan att relatera till Chiles aktiemarknad så där botse jag låta bli att kommentera men nog känns det som om det finns bolag på närmre håll och på stabilare marknader än Chile? Och utdelning på 2.5% är inte mycket att skryta med. Jag avstår nog dem. Dessutom dricker jag själv inte vin vilket får mig att avstå på ett personligt plan också.

    Däremot vill jag berömma din blogg. Snygg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar!

      Skulle säga att Chile är stabilt både politiskt och ekonomiskt, till skillnad från många latinamerikanska länder har man t ex kontroll på inflationen som är låg. Dessutom går sådär 70 % av försäljningen på export, hälften av den till Europa. Så ett mycket internationellt företag.

      Det trevliga med vinföretag (och dryck/livsmedel i största allmänhet) är att de påverkas mycket lite av konjunktursvängningar, tittar du på grafen för omsättningens utveckling ser du t ex inte ett spår av finanskrisen. Sådant brukar höja värderingen.

      Skulle säga att p/e 16 för det här företaget är mycket prisvärt. Titta t ex på Kopparbergs inom snarlik bransch här hemma.

      Och utdelningen, nej inte särskilt hög. Men man är ett växande företag där kassaflödet behövs för annat.

      Radera
  2. Jag tror inte det är så risky eftersom de är en global aktör. Och vin och tex lax (risk för parasiter etc) är det nog tex stor skillnad på.

    Däremot så gillar jag bättre starka, mindre, lokala aktörer. Och då är Andrew Peller något som går före. Vet inte heller hur mycket varumärket gör, men vin som "consumer staples" är ändå inte ointressant. Måste fundera för egen del men skulle själv köpa Peller.

    Jag får känslan av att tex kanadensiska bolag är mindre upptäckta än ADR-aktier i USA, men jag kan ha fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Ofarligt, men Peller går före. De är dessutom imponerande effektiva. Tror nog varumärket kan betyda en del, i alla fall när man nått den nivå Casillero del Diablo gjort i Sverige. Tredje mest sålda på Systemet för övrigt.

      Ja ofta är nog kanadensiska bolag av mindre storlek mindre upptäckta än ADR. Men vet inte om det stämmer i det här fallet längre. Peller var under radarn för ett år sedan, men det hände något under våren och kursen satte fart. Handeln i Concho y Toro (i alla fall som ADR) är inte stor. Förvånande liten skulle jag säga de dagar jag tittat.

      Radera
  3. Vilka fördelar har Peller gentemot Peller? Concho verkar ha både tillväxt och lägre värdering medan Peller är marknadsledande på en mogen marknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pellers styrka är låga kostnader för försäljning och adm. Förefaller ha en effektiv organisation. (Concha y toro lever på en högre bruttomarginal.) En styrka bör ju vara att Peller finns med hela sin organisation på sin marknad, och rimligen också kan marknaden mycket bra.

      Sedan tycker jag att man kan diskutera hur mogen vinmarknaden i Kanada är, ett av de länder där vindrickandet ökar.

      Radera
    2. Intressant, vinkonsumtionen i Kanada verkar öka ungefär dubbelt så fort som genomsnittet i världen (http://www.foodincanada.com/exporting-and-importing/world-wine-consumption-rise-study-130647/).

      Radera
    3. Tack för länken! Och det ser ut som att vi har samma typ av trend i Sverige och Norge:

      http://www.wineinstitute.org/files/World_Wine_Consumption_by_Country_Revised_Nov_2015.pdf

      Radera
  4. Det här var ett spännande case, har ingen exponering mot sydamerika så detta kanske blir mitt första :-)

    Antar att Chiles valuta påverkar en del - hur har den varit de senaste åren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad kul i så fall :-)

      Chiles valuta är stabil, inflationen ligger runt 4%, och så eller lägre har den legat de senaste åren. Tvåsiffrig inflation har man inte haft på ett par årtionden.

      http://www.inflation.eu/inflation-rates/chile/historic-inflation/cpi-inflation-chile.aspx

      Radera
  5. Skulle vilja prova deras Sauvignon Blanc innan jag investerar. Tyvärr verkar den inte finnas på Systemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr, stort sortiment på systemet, men den verkar dom inte ha...

      Radera

Annons