torsdag 16 mars 2017

Avanzas utbud i Holland: tittar på Unilever, Heineken och AholdDelihize


Fortsätter genomgången av Avanzas nya digitala utbud med en titt på vad som finns i Holland. Landet på allas läppar efter att högerextrema krafter inte nådde förväntad valframgång. Här är de demografiska förutsättningarna inte lika fina som i Belgien, befolkning förutspås ligga på samma nivå 2080 som idag. Landet har för övrigt samma problem som Sverige med stigande bostadspriser, och en belåningsnivå för hushållen som stigit kraftigt. Däremot är statsskulden lägre än i grannlandet Belgien, liksom arbetslösheten.

Tittar man på Avanzas digitala utbud finns här 46 noteringar. Flera stora och säkert fina industrikoncerner återfinns på listan, men hittar inget som tilltalar om man sammantaget ser till stabilitet, tillväxt och prissättning. Postbolaget, som jag fastnade för i Belgien, håller för övrigt inte alls samma klass här.

Snabbskanningen kokade ner till tre bolag, som jag tittade lite mer på:

Unilever. Ett riktigt fint företag där en del redan finns i min portfölj (i form av det börsnoterade indonesiska dotterbolaget). Företaget är riktigt imponerande, inte minst sett till varumärkespostföljen (t ex Knorr, Lipton, Magnum, Axe, Dove) och den expansion man gör i utvecklingsländer. Knappt 60 % av omsättningen finns på emergin markets, och det är också här man växer (nästan 7 % 2016). Till 2020 är planen att emergin markets ska stå för 70 %. Lönsamheten är god (ROE över 30 %), och kassaflöde och balansräkning är inte mycket att säga om. Dyrt är det såklart, över p/e 30, men ändå en mycket intressant investering om man vill satsa exotiskt, utan att handla exotiskt. För övrigt är Unilever ingen nyhet vad gäller digital handel, den finns som ADR i USA, men här kan man få en direktnotering.

Heineken är (efter jättefusionen mellan Anheuser Busch och SABMiller) världens näst största ölproducent. Hälften av försäljningen finns i Europa, och resten i en välspridd portfölj med tydliga avtryck i Asien och Afrika. Men ölbranschen drivs just nu av en förvärvstrend som inte minst driver upp skuldsättningen. Jag nöjer mig med att konstatera att till p/e på runt 30 väljer jag mycket hellre Unilever.

AholdDelhaize. Företaget bildades så sent som sommaren 2016 genom en fusion av holländska Ahold och belgiska Delhaize. Båda företagen bidrar med betydande verksamhet (ca 2/3 av företagets omsättning) på den amerikanska östkusten där också synergierna finns. Butikerna överlappar i liten utsträckning med Ahold i storstadsregioner, och Delhaize på landsbygden. Delhaize har en organisation för logistik i USA, Ahold har framgångsrik e-handel. De kan uppenbart stärka varandra. Samtidigt är tillväxten bara någon procent om året, och lönsamheten förefaller inte imponerande med en för branschen låg rörelsemarginal under 4 %. Så även om priset kanske inte är högt (uppskattas till p/e 16 för 2017 av Morningstar), så avstår jag. Kuriosa: ordförande i företaget är Mats Jansson, fd VD för SAS och Axfood.

Vad säger du? Hittar du något mer spännande i Holland?

3 kommentarer:

  1. Jag reagerade på Wolters Kluwer som bland annat driver vetenskapliga tidskrifter. P/E 22 och kraftigt ökat börsvärde sedan 2013 vilket verkar bero på att de ligger rätt i digitaliseringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahold vas förövrigt med i min analys av detaljhandelsföretag.

      Radera
    2. Wolters Kluwer, helt klart bekant. Ser fina ut, och borde nog ha varit med... Nu ser jag, fin analys där av detaljhandelsföretagen. Fusionen är dessutom i mina ögonen ett mkt klokt drag.

      Radera