onsdag 5 april 2017

Reflektioner från San Fransisco - Twitters hemstad, med trötta telefonstolpar

 
Kalifornien, San Fransisco. En av USAs mest progressiva delar, men samtidigt väldigt olikt Europa, och även den amerikanska östkusten. Bara en sådana sak som hur infrastrukturen ser ut, och hur det är att vara gångtrafikant. Detsamma som ett självmordsuppdrag utanför stadskärnan. Gjorde ett seriöst försök att ta mig över på andra sidan motorvägen i förorten nära flygplatsen där vi sov första natten (för att kolla in några lok från Union Pacific!). Hur man än gick så slutade det med att trottoarerna tog slut, och övergångsställen försvann. Broarna över motorvägen är för bilar, bara att acceptera. Väl inne i stan är det bättre, och den här gamla klassiska vagnen på bilden får man ju inte missa! 

Några reflektioner:

Union Pacifics lok vilar. Jag fick som sagt klara mig utan att se Union Pacifics lok på nära håll. Men trots det var det inte svårt att konstatera att de vilande loken var många. Det man läst sig till där hemma om fallande volymer ser ut att stämma även när man tittar på bangårdarna. Kan det också vara så att västkusten redan börjar drabbas av den bredare Panamakanalen? Jag känner mig hur som helst nöjd med att jag sålt, och istället investerat i Logitecs hamnar på östkusten.
    
Ledningar i luften. Även här var natten i förorten matnyttig. Det var bara att titta ut genom fönstret för att se en stolpe som dignande av trycket från telefontrådar, elledningar och bredbandsfiber. Stella Jones lär inte ha något problem med avsättningar för telefonstolpar, och i alla fall i det här kvarteret såg de desstutom ut att vara nära bäst före datum.

Whole foods market är sedan resor på nordamerikanska östkusten en favorit. Färdigrätter, både kalla och varma, är ett bra alternativ till dyra restauranger när man tröttnar på ständig snabbmat som McDonalds. Så även denna gång. Här hittade jag också de varor jag letat efter för ett par senare inlägg. Företaget är börsnoterarat, men verkar vid en snabb anblick inte vara någon kandidat för investering. Man trängs på en hårt konkurrensutsatt marknad, och slås mot bland annat vikande utveckling för jämförbara butiker. 

Twitters hemstad är annars en kontrasternas stad: innovativa företag trängs med trötta telefonstolpar och hål i vägarna. En liberal och progressiv attityd rår inte på en påtaglig fattigdom. Uteliggarna är många här.

Allt för nu. På söndag testar vi snabbväxande popcorn!



1 kommentar:

  1. Kan rekommendera ett besök på vitlöksrestaurangen The Stinky Rose om den fortfarande finns. Och förstås en båttur ut till Alcatraz.

    SvaraRadera