Sidor

söndag 29 april 2018

När ska man sälja? - i veckan prövades min beslutsförmåga


Den evigt svåra frågan: när ska man sälja? Jag har ett par år nu följt grundprincipen: sälj när förutsättningar fundamentalt ändras. Dessutom prövar jag kontinuerligt befintliga innehav mot nya alternativ som är mer prisvärda, eller som bättre stämmer mot mina kriterier.

Med fundamentala förutsättningar tänker jag sådant som i grunden och långsiktigt påverkar företagets intjäningsförmåga. Det kan handla om politiska beslut, dyra/dåliga förvärv, eller att de grundläggande förutsättningarna på annat sätt dramatiskt förändrats på marknaden, t ex ökad konkurrens. Att företaget förändrar sin filosofi t ex genom ökad skuldsättning kan också få mig att sälja. Dessutom blir jag fundersam om ledning/huvudägare säljer av betydande andel, och/eller om värderingen stiger kraftigt utan tydlig anledning.

Veckan började med ett oväntat beslut: försäljning av Unilever Indonesia, på plus minus noll. På tisdagen presenterade företaget sitt resultat för det första kvartalet; nedåt för omsättning och vinst, för första gången på mycket mycket länge, eller kanske någonsin. Även om de senaste kvartalen blivit allt sämre har det inte sett sämre ut än i jämförbara bolag i Indonesien, i alla fall inte om man tittar på livsmedelsdelen. Den inhemska konsumtionen går helt enkelt trögt, och befolkningen förefaller lägga allt mer på sparkontot. Något som jag för övrigt noterat i Bank Rakyats redovisningar.

Det som avgjorde när jag tog det snabba beslutet att sälja var kommentarerna vid moderbolagets resultatpresentation för Q1, där finanschefen yttrade sig mycket tydligt, de har stora problem i landet;

I think the one that’s the biggest standout for us, at least given my own of career history, is Indonesia. Indonesia is – has had negative volumes. That’s in the marketplace, a negative pricing in the marketplace.
A negative price in the Indonesian market hasn’t happened in a very, very long time, if ever.”

”Our Indonesian marketplace is not really looking like the normal Indonesia that we’ve had over several years”


”We are not so competitive in Personal Care in Southeast Asia. Indonesia would be an example of that. And again, it continues to be the local players who are winning in Home and Personal Care there”

Jag köpte Unilever Indonesia på de fantastiska konkurrensfördelarna, i kombination med den säkra tvåsiffriga tillväxten. Så ser det inte ut längre, och det som framför allt oroar är att varumärkena verkar ha tappat i styrka. Även om varningssignaler funnits har det gått riktigt snabbt den senaste tiden. Dessutom verkar ledningen stå tämligen handfallen inför de förändrade förutsättningarna. Samtidigt är väderingen brutal, även efter veckans nedgång (och den fortsatte efter att jag sålt, även om påeldat av en allmän nedgång) ligger p/e på runt 50. 

Mina lärdomar: att förutsättningarna kan svänga snabbt även för de finaste och tillsynes starkaste bolagen. Att historia betyder väldigt lite när något fundamentalt händer. Jag kommer att lägga än större vikt på och prioritera låg/rimlig värdering framöver. 

Vad säger du? 

Hur tänker du kring tillväxt vs värdering ?

6 kommentarer:

  1. Jag tycker du gjorde rätt. Visst är det alltid en kamp mellan värdering och tillväxt. Men P/E 50 kräver en stark tillväxt och få tveksamheter. Det får inte under några omständigheter börja gå bakåt.

    Intressant att de skedde, Unilever brukar inte ha problem... förhoppningsvis klarar sig mina Indonesiska aktier bra och att det mest är ett bolagsrelaterat problem. Men man kan kanske dra lärdomar av det, som du är inne på är inget bolag "säkert".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja känns som helt rätt beslut! Har nog aldrig bestämt mig så snabbt tidigare, iaf inte för att helt släppa ett av större de innehaven... Tror du kan känna dig mer lugn med dina, fallhöjden iaf mkt lägre! Invändningarna jag kan ha; lite svårt med infon om tejpbolaget och tillväxten kunde vara bättre gör Ultrajaya.

      Radera
  2. Att kunna sälja till P/E 50 med tanke på att VD själv verkar anser att man inte verkar ha kontroll över situationen känns ganska lyckosamt givet problemen. Hur hade det känts att sälja till P/E 25? Fortfarande dyrt för ett icke-växande bolag men en lägre värdering än för giganter som Unilever PLC.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo känner mig grymt nöjd! Och jag gjorde faktiskt vinst, även om den kan räknas i hundradels %! Hade känts brutalt tungt att sälja till p/e 25, men med dagens läge borde inte värderingen vara högre...

      Radera
  3. Bra att du sålde Uni.ind var det bolaget jag alltid varit mest frågande till i din portfölj. Inte för att jag inte gillar bolaget utan för att värderingen är så hög.

    Du får två tummar upp från mig iallafall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Och du har nog haft rätt hela tiden om värderingen...

      Radera